29.2.2016, 00:15
Stále více automobilek veřejně prohlašuje, že svou budoucnost vidí z velké části v elektromobilitě. Elektrický pohon by brzy mohla dostat také místní autobusová doprava i v některých českých městech. Jak ovšem vypadá využití osobního elektromobilu v praxi? Vyzkoušeli jsme jeden z modelů dostupných i na českém trhu.
Předmětem našeho krátkého testování byl malý Volkswagen e-Up!. Svými rozměry je předurčen spíše pro městský provoz, ale interiér je až překvapivě pohodlný a prostorný. Dalším příjemným překvapením jsou rozhodně také jeho jízdní vlastnosti a především akcelerace zejména v rychlostech do cca 80 km/h. Při rozjezdu například na semaforu se v tomto parametru může směle měřit i s ryze sportovními vozy. Samozřejmostí je pochopitelně zcela bezhlučný chod motoru.
Volkswagen e-Up!, který lze pořídit za cenu okolo 600 tisíc korun, je poháněn synchronním elektromotorem o maximálním výkonu 60 kW a točivém momentu 210 N.m, který spolupracuje s jednostupňovou převodovkou. Lithium-iontový akumulátor se skládá ze 17 modulů, každý z nich tvoří 12 článků. Kapacita baterií je 18,7 kWh.
Nás nejvíce zajímalo praktické využití a ekonomika provozu. Obojí souvisí především s dojezdem. Výrobce u tohoto vozu uvádí údaj 160 kilometrů. Podle našich zkušeností by se tato vzdálenost dala ujet jen za extrémně příznivých podmínek – bez zapnutého topení či klimatizace, s mimořádně „lehkou nohou na plynu“ a maximálního využívání rekuperace apod. Přes sto kilometrů se však dá jezdit poměrně bez problémů. Vyžaduje to určité řidičské návyky právě v souvislosti s rekuperací, tedy maximálně brzdit motorem. Okamžitý odběr energie z akumulátorů, nebo naopak jejich dobíjení třeba při jízdě z kopce, lze sledovat na ukazateli vedle tachometru a řidič si určitě brzy zažije efektivní styl jízdy. Tomu lze pomoci i přepnutím do režimu ECO, případně ECO+. Ty snižují spotřebu ovšem také výkon motoru.
Z pohledu dojezdu by zřejmě mohl být typickým uživatelem řidič, který dojíždí například denně několik málo desítek kilometrů do práce a může dobíjet auto doma v garáži, nebo u domu přes noc. Plné nabití z běžné 230 V zásuvky totiž zabere zhruba pět hodin. O něco rychleji lze dobíjet 400 V. Existují i veřejné nabíjecí stanice, ale ty budou sloužit většinou spíše jako nouzové dobití, které zvýší okamžitý dojezd o potřebných pár kilometrů, protože čekat několik hodin v praxi může asi jen málokdo. K dispozici už je i u nás několik rychlonabíjecích stanic, které dobijí akumulátory na zhruba 80 % za přibližně půl hodiny. Lze jen doufat, že zejména jejich síť se bude s rozvojem elektromobility rychle rozšiřovat i v České republice – například v Irsku a jiných zemích lze najít téměř s jistotou minimálně na frekventovanějších silnicích každých 30 až 50 kilometrů.
Při převážně domácím nabíjení jsou náklady na provoz odvozeny logicky od ceny elektřiny. Zde se samozřejmě nabízí využití fotovoltaiky, pokud si dokážete elektřinu sami vyrobit, můžete jezdit téměř zadarmo a relativně vysoká pořizovací cena se potom jeví v jiném světle. I na českém trhu jsou již speciální přístřešky pro elektroauto osazené solárními panely. Pokud se začnou tato a jiná obdobná řešení objevovat na velkých veřejných parkovištích, parkovištích pro zaměstnance apod., přestane být využívání elektromobilů i v ČR výsadou spíše podivínských fanoušků.
VW e-Up!
Převodovka: automatická Shiftmatic
Motor:synchronní AC elektromotor s permanentími magnety
Celkový výkon: 60 kW/210 Nm
Rozměry (d,š,v): 3540 mm, 1645 mm, 1477 mm
Rozvor: 2421 mm
Hmotnost (pohotovostní): 1214 kg
Baterie: li-ion 18,7 kWh/323 V, 17 modulů po 12 článcích, hmotnost 230 kg
Spotřeba (kWh/100 km): 11,7
Max. rychlost: 130 km/h
Aerodynamický koeficient: 0,308
Objem zavazadelníku (l): 250 – 923
Zrychlení (0-100 km/h): 12,4 vteřiny
Dobíjení: Mennekes/Schuco 240V
Rychlonabíjení: Combo 2