9.5.2017, 13:43

Vítěz Obnovitelného desetiletí v kategorii Obnovitelná energie pro rodiny.

Rodina v Ostravě vybudovala systém získávání energie, který jí ročně ušetří desítky tisíc korun. Začalo to solární elektrárnou na střeše, pokračovalo systémem vytápění se solárním ohřevem a pořízením elektrického kola a dvou elektromobilů. Před domem rodina navíc vybudovala veřejnou nabíjecí stanici na elektromobily s dobrovolnou platbou.

   Pan Burkovič s rodinou zakoupil v roce 1998 pozemek v Ostravě-Plesné, na okraji ostravské pánve, s jihozápadní orientací. S využitím zkušeností z předchozích staveb RD a rekonstrukce bytu vznikl rodinný dřevodům sendvičové konstrukce s valbovou střechou. Dům není napojen na veřejný vodovod, má vodu z vlastní vrtané studny kojenecké kvality s vlastní vodárnou. I násobně nižší náklady na vytápění (plynový průtokový turbo kotel Dakon Ipse, 12 tis. Kč ročně) a elektřinu (úsporné spotřebiče, 15 tis. Kč ročně) oproti v té době stavěným domům nebo starším domům, stále strmě rostly. Při vědomí nízké energetické náročnosti budovy se proto rodina rozhodla zajistit si energie sama, prvotně s pomocí slunce. V rámci vládní podpory fotovoltaiky.

   Od září 2009 provozuje na jižní střeše rodinného domu první solární elektrárnu v Ostravě-Plesné s výkonem 3,6 kWp. Systém pak v průměru ročně vyrobí 4.500 kWh elektřiny, kterou přednostně spotřebovává dům. Díky chování rodiny (všechny spotřebiče elektrické, část s možností odloženého startu, využívání slunečných dní k energeticky náročným činnostem jako praní, mytí nádobí, pečení, sekání trávy atp.), se tak děje v průměru ze 48 %, přetoky do veřejné elektrické sítě jsou prodávány firmě obchodující s ekologicky vyrobenou elektřinou. Úspora za platby za elektřinu z veřejné sítě činí ročně v průměru 10.800,- Kč. Návratnost vložených prostředků ve výši 457 tis. Kč s DPH by měla být díky úspoře a výplatám zeleného bonusu zhruba 9 let (9/2018). Popis a fotografie s odkazy na: http://mujweb.cz/podkrovnibyt/solar.htm

   V návaznosti na lepší využívání FVE vyráběné elektřiny rodina v dubnu 2010 zřídila na parkovišti před rodinným domem veřejnou nabíjecí stanici pro elektromobily, elektroskútry a elektrokola, první v celé Ostravě. Zásuvka 230V 16A je k dispozici nonstop, v noci osvětlená, platba dobrovolná. Zásuvka 400V 32A pětikolík je v garáži přístupná po předchozí domluvě. Už na ní nabíjely prakticky všechny typy elektromobilů, až na výjimky zdarma. Nabíjecí stanici rodina využívá k propagaci čisté výroby elektřiny a dopravy, fotovoltaiky a elektromobility.

   Pro další využití slunce a úspory plynu pak rodina v červnu 2010 instalovala nový systém vytápění se solárním ohřevem TUV. Původní kotel nahradila sestava kondenzačního turbokotle Vaillant řízeného vnitřním termostatem a venkovním ekvitermním čidlem se zásobníkem vody 250 L (limit 75 stupňů C). Konkrétně solárním systémem auroSTEP VSL S 250 se 2 panely auroTHERM VFK 135 na západní střeše, aby měla TUV k dispozici v době návratu ze školy a zaměstnání a večer. Financování bylo ze 2/3 z vládního projektu Zelená úsporám a z 1/3 vlastní prostředky, návratnost vložených prostředků byla 5 let (6/2015). Dohřev vody plynem tak využívá jen zhruba od října do března, systém ročně uspoří na platbách za plyn okolo 13 tis. Kč.

   Vzhledem ke zlepšení nabídky elektrických prostředků, kterými by rodina dále podpořila využívání její FVE, si na podzim 2013 pořídila k dojíždění do zaměstnání elektrické skládací kolo Agogs Silver GO a nabíjí ho z FVE. Dojezd s příšlapem je 40 km, nabíjení z běžné zásuvky trvá 3,5 hodiny, doposud bylo najeto přes 2 tis. km. Cenově vychází 1 ujetý kilometr, při běžné ceně elektřiny 5,- Kč / 1 kWh, na necelých 5 haléřů za palivo, ale Burkovičovi jej nabíjejí levněji.

   V dubnu roku 2014 rodina zakoupila i nový malý městský elektromobil Peugeot Ion. Vozidlo nabíjí střídavě v místě pracoviště, kde střechy jsou osazeny FVE a u budovy je v provozu i tracker a malá větrná elektrárna, a samozřejmě doma. K srpnu 2016 má vůz najeto 37 tis. km. Rodina spočítala, že oproti 30 tis. km najetých za 2 roky do dubna 2016 elektromobilem, by je stejná porce kilometrů v jejich bývalém spalovacím voze stála jen na palivu 72 tis. Kč. Cenově vychází 1 ujetý kilometr, při běžné ceně elektřiny 5,- Kč / 1 kWh, na 53 haléřů za palivo, ale oni jej nabíjí levněji. Nočním proudem za polovic, z vlastní FVE za nulu. Po dobrých zkušenostech v květnu 2016 zakoupili druhý malý městský elektromobil Peugeot Ion. Ten už má najeto 5 tis. km, využívá rovněž nabíjení doma z FVE nebo noční proud, jezdí tedy v ceně paliva 1 km za nulu nebo 27 haléřů.

   Rodina pana Burkoviče má za cíl dosáhnout energetické soběstačnosti, nebo se k ní alespoň co nejvíce přiblížit. V současnosti oslovili 3 dodavatele, aby jim připravili a nacenili doplnění domu o další FVE na střechu rodinného domu, orientovanou částečně na východ a částečně na západ. Systém bude řízen inteligentním prvkem. Případnou přebytečnou energii bude ukládat do stacionární baterie v garáži domu (zřejmě 10 kWh), dále do nového bojleru s TUV obsahu 300-500 L a nakonec do obou elektromobilů (2 x 16 kWh). Uložená energie bude vykrývat časové úseky v domě, kdy je spotřeba vyšší než výroba FVE. Inteligentní prvek bude v době nízké denní výroby FVE dobíjet stacionární baterii v domě i elektromobily také nočním proudem, mimo energetickou špičku. Energii ze stacionární baterie pak použije při denní špičce pro dům, namísto jejího nákupu zvenčí.

   Voda z nového bojleru bude trojcestným ventilem s elektronickým ovladačem připojena kromě zásobníku TUV i na zpětný okruh topné vody do plynového kotle. Pokud čidla budou detekovat vyšší teplotu v bojleru než v topném okruhu, bude ji do systému dodávat. Takže stávající plynový kotel nebude spotřebovávat plyn na ohřev vratné vody, jen pošle svým oběhovým čerpadlem FVE ohřátou vodu do topného systému. Protože voda na vratné větvi bude mít stále dostatečnou teplotu k vytápění. Pokud se provozem prokáže, že došlo ke skokovému snížení spotřeby plynu, dnes ročně v průměru 1.500 m3, pak stávající topnou soustavu odpojí, nebo ji budou používat pouze jako zálohu. Jestliže v dohledné době nedojde k napojení domu splaškovou kanalizaci, bude elektřina využita i pro provoz domácí vestavné čistírny odpadních vod ve stávajícím septiku. Systém by pak měl umožnit maximální využití FVE pro dům a dopravu a eliminaci přebytků elektřiny s přetoky do veřejné sítě.